תחליפי עישון / מוצרי גמילה מעישון שאולי לא הכרתם

סיגריות ומוצרי עישון שמכילים ניקוטין או חומרים ממכרים אחרים גורמים לפיתוח תלות. מדובר בתלות פיזית המלווה בהתרגלות להרגל של העישון. אין צורך להרבות במילים על נזקי העישון וההתמכרות, משום שכולנו מכירים לפחות כמה מההשפעות השליליות (מאוד). את תחליפי העישון ומוצרי הגמילה הבאים, שאת חלקם יתכן ואינכם מכירים, כדאי מאוד לא רק להכיר את גם להתנסות. אפשר לשים סוף להתמכרות, לריח הסיגריות, לשיעול של הבוקר וכן – גם להוצאה הכספית הבלתי מבוטלת שנגרמת בגלל התמכרות.

מסטיק ניקוטין במקום סיגריה

על מנת להקל על הגוף להיפטר מסיגריות, אפשר להשתמש בחומר הממכר במינון הולך ויורד. מנהל מכון גמילה מסמים קלים מסביר כי הניקוטין שבסיגריות גורם להתמכרות חזקה, אך הוא כשלעצמו איננו החומר המזיק ביותר שבסיגריות או במוצרי טבק. על ידי לעיסת מסטיק ניקוטין שמשחרר לגוף ניקוטין ללא חומרים מזיקים אחרים כפי שיש בסיגריות, במוצרי טבק או בסמים קלים, הגוף משתחרר מהתלות. מלבד מסטיק ניקוטין, ישנן דרכים אחרות עם אותו רעיון, למשל סוכריות ניקוטין או מדבקות עם ניקוטין.

סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי

ההתמכרות לעישון של סמים קלים או סיגריות כוללת פן של הרגל התנהגותי. כלומר, מלבד הצורך הגופני בניקוטין, בטבק או בחומרים משני תודעה, מהר מאוד מתרגלים ל”טקס” העישון. רבים לא מסוגלים לפתוח את היום בלי טקס של קפה וסיגריה. יש כאלה שמסיימים כל ארוחה עם סיגריה וכן הלאה. כאשר ההרגל הגופני חזק, ניתן להשתמש בתחליף עישון שנקרא מכשיר אידוי או סיגריה אלקטרונית. מדובר על אמצעי שמשולב עם מעין מחסניות נוזלים. בתוך מכשיר האידוי ישנו גוף חימום שמאדה את הנוזל בטמפרטורה מבוקרת. האידוי לאחר מכן דומה לעישון. המשתמש או המשתמשת שואפים פנימה את האדים, שנראים כמו עשן. תמציות האידוי, שמגיעות בטעמים שונים, לא מכילות את כל הרעלים שקיימים בסיגריות או בסמים. בכל פעם שמרגישים צורך בסיגריה, אפשר להשתמש במכשיר האידוי. במידת הצורך, ניתן לקנות נוזלי אידוי שכוללים אחוז מסוים של ניקוטין.

שימוש משולב במוצרים טבעיים

דרך נוספת להיגמל יכולה להתבסס על שימוש בתחליפים טבעיים, על פי טיבו של המטופל. לדוגמא, בכל פעם שמרגישים השתוקקות לסיגריה או לסם, ניתן להכין תה צמחים, ללעוס תפוח או גזר, ללעוס מסטיק (רגיל). שימוש בתה מרגיע, לדוגמא, יכול לסייע בהירדמות תוך ויתור על הסיגריה הקבועה. ניתן כמובן לשלב בין השיטות שציינו. למשל, שימוש בתה צמחים שמסייע לגמילה ובמידת הצורך, אם קיימת השתוקקות בלתי נשלטת – שימוש בסיגריה אלקטרונית או מדבקת ניקוטין.

תרופת מרשם לגמילה או מכון גמילה

דרך אחרת להיגמל: לבקש מהרופא מרשם לתרופה המשמשת לגמילה. ניתן לשלב בזמן הטיפול ייעוץ התנהגותי או תמיכה רגשית. ישנם מעשנים שנעזרים בקבוצת גמילה שאותה מנחה אדם שנגמל בעבר מעישון או משימוש בסמים.